Moş Maxim şi „pol-litra” de vin

Ce am urît eu cel mai tare din copilăria mea? Să dejghioc păpuşoi. Îmi lua o bună bucată de zi să gătesc un sac de grăunţe, căci rîturi şi clanţuri erau multe de hrănit în ograda Tamarei Galan.

Mama pusese pe picioare o mini-fermă. Şi iaca aşa eu cu frait-meu mai mic trebuia să hrănim vreo treizeci de purcei, vreo şapte scroafe, un porc mascul care rîma prin perete ca să îşi viziteze nevestele. „Offff, iubirea asta îi ca o pinticăreală, cînd te apucă, cînd te lasă,” zicea frait-meu mai mare cînd trebuia să astupe borţile, facute de „îndrăgostit”.

Ş’apoi mai aveam încă vreo cincizeci de boboci, raţe mute şi „prostoaie”, curci, pui şi un cîine. Vacă nu aveam, nu eram iubitori de lapte.

Mama în loc de povestea de seară ne adormea cu: „ Să nu uitaţi să gejghiocaţi popşoi mîine”. Ei, ziua de mîine de’am era stricată. Şi încă şi toată noaptea mă chinuiau nişte visuri prosteşti: precum că am zbughit-o la joacă şi am uitat să gejghioc şi am primit o chelfăneală de la mama, sau că dejghioc- şi dejghioc, da lighianul nu se mai umple.

Mult am rugat-o noi pe mama să aducem de la badea Mihai „samodelca”(un fel de dejghiocătoare electrică invetată de el, care facea un sac de grăunţe cam în vreo 10 minute). Dar, mama nici nu vroia să audă să batem tot sîiacul, zicea că grăuţele treb’ să fie proaspete, că dacă stau în saci se aprind. Vorba nu era că mama nu vroia să batem tot sîiacul ci că în felul acesta ea ne ţinea ocupaţi în timp ce era la muncă.

Dar, şi eu eram fată şmecheră, ce credea mama că eu nu ştiam s-o iau pe scurtătură?

Aşa am ajuns să fac o înţelegere frumoasă cu moş Maxim, vecinul nostru. Eu îi dădeam în fiecare zi cîte o băncuţă de jumătate de litru de vinişor şi el îmi arunca peste gard o jumătate de sac cu grăunţe. Şi în loc să stau vreo trei ore să dejghioc lămuream tot într-o oră şi o zbugheam la Anuşca Bărganici să scărpinăm limbile.

Moş Maxim fericit, eu fericită, lighionele sătule, mama bucuroasă că noi ne făceam „conştiincios” obligaţiile. Ce să-ţi mai doreşti de la viaţă?

Moş Maxim nu era beţiv. Era un om foarte gospodar, doar că de cînd s-a îmbătat o dată în tinereţe şi a adormit pe zăpadă, rămînd în consecinţă, cu degetele de la ambele mîini amputate, baba Lida o ascuns bine cheia de la beci. El nu beia mult, tragea dintr-o răsuflate „pol-litra” de negrişor şi îşi vedea liniştit de treburile lui.

Ei, da’p nici mama nu era proastă. S-o priceput ea că eu fac vreo combinaţie. O început să fie nedumerită cum se face că grăunţe animalele aveau, da iaca păpuşoii din sîiac nu prea se împuţineau, şi nici scîrta de ciocălaie din potnaveţ nu prea adaugă. Nu ne-a inschitit ca să descopere cum facem, să nu ne sperie, ci s-o pus de pîndă.

Ne-o prins. Ar fi trebuit să mă gîndesc la sta, dar era tîrziu, n-am mai negat nimic, am confesat totul.
-Faraoni şi draşi di copchii şi sînteţi, dacă află baba Lida? Eu nu m-ai încap în mahală de gura ei. Şi o să ne punem să îi dăm grăunţele înapoi. Vă tai mîinile de la coate dacă vă mai prind că îi daţi jin lu’ Moş Maxim!!!

Ştiam că mama nu glumeşte, dar cum să îi spui lui Moş Maxim că nu mai avem voie să îi dăm chiur-chiur. Cum să îi faci omului un aşa necaz. Şi nici nu i l-am facut(necazul). Eram pici inventivi, pe unde i-am dat vinişor pe bani, pe unde pe datorie, pe gîu. N-o mai aflat mama că nu i-am dat ascultare, sau poate o aflat dar n-o mai zis nimic. Cine ştie!…

Ei, scumpi cititori, toată povestea asta nu grăieşte numai despre faptul că beţivul nu se mai lecuieşte. Ci despre faptul că poţi să îi interzici cuiiva cît vrei să-şi dorească un lucru, căci tot va găsi o metodă să-l obţină.

About Vioara

Tînără, frumoasă şi căsătorită
This entry was posted in despre vecinii mei and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

